Algemene voorwaarden website

  1. Het onderstaande is van toepassing op de webpagina. Door de webpagina te gebruiken stem je in met deze algemene voorwaarden.

  2. De HuisHulp probeert de inhoud van haar officiële website zo actueel, toegankelijk, correct en compleet mogelijk te houden.

  3. Het is echter mogelijk dat de inhoud van deze site verouderd, incompleet en/of incorrect is. De HuisHulp kan op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor mogelijke fouten of onnauwkeurigheden op deze website, noch voor verlies, ongemak of directe dan wel indirecte schade geleden ten gevolge van het gebruik van op deze website voorkomende incorrecte informatie. Het is mogelijk dat via de internetsite van De HuisHulp toegang wordt geboden tot websites en/of informatiebronnen die door derden worden onderhouden. De HuisHulp kan evenmin aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen van het gebruik van de informatie op deze websites en/of -pagina's.

  4. De HuisHulp wijst hierbij elke aansprakelijkheid af voor het onjuiste of bedrieglijke gebruik van de op deze website verstrekte gegevens. Ze is geenszins aansprakelijk voor de juistheid of volledigheid van de informatie die via het systeem werd gevonden of uitgewisseld.

  5. Ze waarborgt niet dat de informatie vrij is van virussen. De website wordt gebruikt op eigen risico.

  6. Het opnemen van links naar één of meerdere andere websites, met inbegrip van links vervat in die websites wijst niet noodzakelijkerwijze op enig verband, partnerschap, verwantschap of goedkeuring.

  7. Iedere gebruiker die na deze kennisgeving gebruik maakt van de informatie, ziet af van elke klacht, van welke aard ook, in verband met het gebruik van via het systeem beschikbaar gesteld materiaal of informatie, ongeacht of zodanige klachten gericht zijn tegen De HuisHulp of tegen om het even welke andere persoon die het systeem van materiaal of informatie heeft voorzien. De HuisHulp of enige partij die via het systeem informatie verstrekt, kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor directe of indirecte schade.

  8. Iedere gebruiker die na deze kennisgeving gebruik maakt van de informatie, stemt ermee in alle risico's in verband met het gebruik van het systeem op zich te nemen en geen klacht in te dienen tegen De HuisHulp of enige andere partij die het systeem van materiaal of informatie voorziet, met inbegrip van het risico dat een computer, software of gegevens beschadigd worden door een virus dat werd doorgegeven of geactiveerd via het systeem of de toegang tot het systeem.

  9. De uitgever behoudt zich het recht voor om jou de toestemming te ontzeggen, de webpagina te gebruiken en/of van bepaalde diensten die op de webpagina zijn aangeboden, gebruik te maken. In aansluiting daarop kan de uitgever de toegang tot de webpagina monitoren.

Algemene voorwaarden diensten

Artikel 1: Situering

Deze overeenkomst wordt afgesloten voor het aanwenden van dienstencheques als betaalmiddel door de particulier in het kader van het verrichten van huishoudelijke- en schoonmaakactiviteiten door een werknemer van het dienstenbedrijf. Onder huishoudelijke- en schoonmaakactiviteiten wordt verstaan: poetsen van de privéwoning, wassen en strijken, kleine naaiwerken, maaltijden bereiden en boodschappen doen.

Artikel 2: Overeengekomen activiteiten

De particulier wenst beroep te doen op het dienstenbedrijf voor de volgende diensten (te kiezen):

☑️ Schoonmaken privéwoning

☑️ Wassen en strijken

☑️ Kleine naaiwerken

☑️ Maaltijden bereiden

☑️ Boodschappen doen

Artikel 3: Ter beschikking stellen van materiaal

Het dienstenbedrijf stelt gratis een werkschort en/of T-shirts, antislip schoenen en huishoudhandschoenen ter beschikking van de werknemer.

De particulier stelt de benodigde materialen en producten ter beschikking om het werk veilig, gezond en ergonomisch te kunnen uitvoeren. Hij/zij informeert de werknemer hierover, alsook over specifieke gevaren of specifieke wijze van onderhoud eigen aan de woning. Hiervoor kan de particulier beroep doen op de communicatiegids die het dienstenbedrijf kosteloos ter beschikking stelt.

Verder voorziet hij in EHBO materiaal (ontsmettingsmiddel en drukverband). De mogelijkheid wordt voorzien dat de werknemer de handen kan wassen met zeep.

Artikel 4: Betalingen

De particulier betaalt één dienstencheque per gepresteerd uur en dit onmiddellijk aan het einde van de prestaties van de werknemer van het dienstenbedrijf. Indien door de particulier dienstencheques worden meegegeven of op zijn verzoek ingegeven worden op naam van een derde (partner, ouder,…) gelden deze tevens als onherroepelijke betaling van de prestatie(s). De particulier blijft evenwel aansprakelijk mochten deze ontoereikend, vervallen of ongeldig zijn. Indien de derde op wiens naam de dienstencheques staan bezwaar aantekent in eender welke vorm na indiening door het dienstenbedrijf zal de particulier de derde schadeloos stellen, alsmede het dienstenbedrijf voor elke schade die zij hierdoor zou ondervinden. Ook de andere bepalingen in deze overeenkomst blijven van kracht. Het is de verantwoordelijkheid van de particulier dat de betaling met dienstencheques op een andere naam niet in strijd is met de dienstencheque-regelgeving.

Het dienstenbedrijf is gerechtigd de gepresteerde uren in te vorderen overeenkomstig artikel 11 alinea 6:

Bij gebrek aan een geldige, leesbare, volledige (i.e. met inbegrip van het af te scheuren luik), ondertekende en gedateerde papieren dienstencheque per gepresteerd uur conform artikel 4.2;

Indien de geldigheidsduur van de dienstencheque verstreken is op het ogenblik dat het dienstenbedrijf de dienstencheque ontvangt;

Indien het saldo elektronische dienstencheques ontoereikend is.

4.1. Elektronische dienstencheques

De particulier selecteert op de website van het erkende uitgiftebedrijf de optie ‘ik geef de toestemming dat de erkende onderneming op de hoogte gesteld wordt indien het saldo van mijn elektronische portefeuille ontoereikend is’.

De particulier bevestigt de door de werknemer van het dienstenbedrijf ingebelde uren binnen de voorziene periode. Na deze periode vindt een automatische bevestiging plaats.

Indien het dienstenbedrijf een wijziging aanbrengt (bv. omwille van een tikfout) bevestigt de particulier de prestaties uiterlijk 5 werkdagen na het aanbrengen van de wijziging. Indien de particulier prestaties betwist, informeert hij het dienstenbedrijf uiterlijk de eerste werkdag na de betwisting.

4.2. Papieren dienstencheques

De particulier overhandigt een geldige, leesbare, volledige (i.e. met inbegrip van het af te scheuren luik), ondertekende en gedateerde papieren dienstencheque per gepresteerd uur aan de werknemer van het dienstenbedrijf en dit telkens ten laatste bij afloop van de prestaties. De particulier vult met blauwe of zwarte inkt de effectieve datum van de prestatie in en kruist de activiteit aan. De particulier gebruikt nooit rode inkt.

Een door het verwerkingssysteem van het uitgiftebedrijf onleesbare papieren dienstencheque wordt niet aanvaard en zal aan het dienstenbedrijf recht geven een nieuwe dienstencheque te vragen aan de particulier of een factuur op te maken lastens de particulier voor de bedragen die het dienstenbedrijf zou hebben ontvangen van de overheid wanneer een geldige dienstencheque zou zijn afgeleverd (indexeerbare bedragen thans schommelend rond 27 euro per uur i.f.v. het Gewest).

4.3. Kosten

Het dienstenbedrijf behoudt zich het recht voor bepaalde kosten aan te rekenen aan de particulier, al dan niet per dienstencheque, zoals administratieve kosten, verwerkingskosten, materiaalkosten, vervoersvergoedingen, etc. Deze lijst is niet limitatief. De particulier zal steeds schriftelijk geïnformeerd worden over eventuele kosten en dit één maand voor het aanrekenen ervan. Deze kosten zijn contant betaalbaar binnen 10 dagen na factuurdatum. Facturen zijn enkel te contesteren binnen een periode van 10 dagen na factuurdatum. Na verloop van deze periode worden geen wijzigingen of protest aanvaard.

De particulier verbindt zich ertoe om een bijkomende administratiekost van 20,00 EUR per kwartaal waarbinnen hulp voorzien werd te betalen. De administratiekost dient o.a. om de kosten van planning en administratie in het komende kwartaal te dekken, en is inherent verbonden aan de dienstencheque-activiteiten. Deze kost wordt viermaal per jaar gefactureerd, betaalbaar vóór het kwartaal waarin de dienstverlening voorzien wordt. Indien de dienstverlening in de loop van het kwartaal wordt opgestart is de kost betaalbaar voor de aanvang van de dienstverlening. De administratiekosten zijn in elk geval betaalbaar per kwartaal. De particulier kan het dienstenbedrijf evenwel verzoeken een factuur voor het komende jaar op te maken. Indien een particulier de overeenkomst met De HuisHulp opzegt of de geplande dienstverlening niet kan doorgaan om eender welke reden, dan is er geen integrale, noch pro rata terugbetaling van de administratiekost voor de resterende maanden.

De administratiekost wordt aangerekend op basis van een door De HuisHulp (MerBaey BV) (maatschappelijke zetel te 2340 Beerse, Zenitlaan 7, met ondernemingsnummer 0733.793.914) opgestelde factuur, in principe via e-mail. De betaaltermijn voor de administratiekost is 10 dagen na de factuurdatum. De betaling van de administratiekost dient te geschieden middels overschrijving, eventueel mits een doorlopende opdracht.

Eventuele bezwaren met betrekking tot de factuur dienen door de particulier binnen dezelfde termijn van 10 dagen ter kennis worden gebracht aan De HuisHulp. Dergelijk bezwaar dient schriftelijk (per mail of aangetekende post) te gebeuren aan het adres van De HuisHulp: Zenitlaan 7, 2340 Beerse, info@dehuishulp.be. 

Indien de particulier niet aan zijn betalingsverplichting voldoet, zal de particulier schriftelijk worden aangemaand. Indien na de schriftelijke aanmaning geen betaling volgt, heeft De HuisHulp de mogelijkheid om de dienstverlening onmiddellijk stop te zetten, dit conform artikel 12. Een stopzetting ontslaat de particulier in geen geval van zijn betalingsverplichting. De bepalingen onder artikel 11 betreffende o.a. de herinneringskost en niet-naleving van de vordering op de vervaldag zijn van toepassing.

De HuisHulp behoudt zich het recht voor om de bijkomende administratiekost eenzijdig te verhogen en/of de wijze en modaliteiten van de facturatie eenzijdig te wijzigen. De particulier zal hiervan op voorhand in kennis worden gebracht, en zal over de voorvermelde termijn beschikken om de overeenkomst kosteloos te beëindigen vooraleer de nieuwe prijs in werking treedt.

Elke particulier die weigert de administratiekosten te betalen maar die wel prestaties aanvaardt van de werknemers van De HuisHulp, wordt geacht alle bedingen van deze voorwaarden uitdrukkelijk en onherroepelijk te hebben aanvaard. De HuisHulp is in dit geval gehouden om aan te tonen dat zij de overeenkomst of de voorwaarden aan de particulier heeft overgemaakt.

Artikel 5: Activiteiten

De particulier mag de werknemer in geen geval activiteiten andere dan zoals gedefinieerd in artikel 1 laten verrichten, noch gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken laten uitvoeren zoals:

Taken die niets met huishoudelijke hulp te maken hebben, zoals:

Herstellen van een gootsteen, WC,…;

Elektrische toestellen herstellen of werken aan elektriciteit;

Behangen of schilderen;

Tuinonderhoud, onderhoud zwembad;

Kinderopvang of baby-sitdienst;

Zorg voor bejaarden of zieken;

Opvang en verzorging van huisdieren of uitlaten van de hond;

Werken op het dak van een woning, verbouwings- of veranderingswerken;

Vervoer van personen

Taken die zich niet in de privésfeer situeren, zoals:

Het reinigen van een lokaal dat zich niet in de privésfeer situeert (bv. een wachtkamer, verhuurde kamer of studio, kabinet, kantoor,…);

Het reinigen van de gemeenschappelijke traphal of andere gemene delen van een gebouw

Taken die te risicovol of te ongezond zijn, zoals:

Verplaatsen van zware voorwerpen: indien de voorwerpen te zwaar zijn om alleen te tillen, indien verschuiven niet mogelijk blijkt en/of indien het niet mogelijk blijkt om zware voorwerpen samen met de particulier te verplaatsen;

Wassen van ramen aan de buitenzijde van de woning op hoogte indien niet bereikbaar langs de binnenzijde, indien het raam naar buiten toe draait, indien er een vast middenstuk is en/of indien hoogte onbereikbaar is vanop een stevige, stabiele trapladder met maximaal 3 treden;

Gebruik van een ladder voor kuiswerkzaamheden, met uitzondering van een stabiele en veilige trapladder van maximaal 3 treden;

Reinigen van dierenkooien en kattenbakken;

Gebruik van corrosieve of agressieve producten;

Gebruik van ontvlambare producten wanneer niet alle voorgeschreven preventiemaatregelen kunnen worden nageleefd;

Buitenpoetswerk bij regen, sneeuw of koude weersomstandigheden (<5°C)

Artikel 6: Hygiëne/veiligheid

De werknemer moet in hygiënische, gezonde en veilige omstandigheden kunnen werken. Er wordt niet gerookt tijdens de werkzaamheden. In geval van onveilige situaties kan de werknemer de particulier vragen problemen te verhelpen (bv. loszittend stopcontact). Bij herhaaldelijke onhygiënische situaties of aanhoudende veiligheidsproblemen (max. 2 opeenvolgende weken) kan de hulp worden stopgezet;

Materialen moeten in goede en veilige staat zijn (bv. producten in originele verpakking met etiket, snoerveilige toestellen);

De werknemer mag niet op hoogte werken (maximale totale werkhoogte: 2 meter). De huishoudhulp mag uitsluitend op een trapladder (maximaal 3 treden) staan. Het ter beschikking gestelde opstapje of trapladdertje moet zich in perfecte staat bevinden (bv. voorzien zijn van anti-slipvoeten). Vanaf de eerste verdieping worden uitsluitend de naar binnen draaiende delen van de vensters en ramen gepoetst;

In geval van zeer besmettelijke ziektes (o.a. meningitis) verwittigt de particulier het dienstenbedrijf;

Huisdieren worden in een andere ruimte geplaatst;

De particulier, als goede huisvader, verbindt zich ertoe de werknemer gebruik te laten maken van zijn/haar sanitair (toilet, lavabo);

De particulier waakt erover dat in alle ruimtes waar de werknemer werkzaamheden zal uitvoeren de temperatuur minimaal 18°C bedraagt tijdens de aanwezigheid van de huishoudhulp;

De verwarmingsinstallatie, respectievelijk de elektrische installatie, wordt wettelijk periodiek gekeurd;

Na een incident of ongeval heeft de preventie-adviseur toegang tot de woning om de precieze omstandigheden te onderzoeken.

Artikel 7: Algemene afspraken

De werknemer mag geen bloed- of aanverwant tot de tweede graad zijn van de particulier of van een lid van het gezin van de particulier, noch dezelfde verblijfplaats hebben. Indien deze situatie zich voordoet, meldt de particulier dit aan het dienstenbedrijf. De particulier heeft dienaangaande een meldingsplicht. De hulp wordt dan onmiddellijk stopgezet. De particulier is onbeperkt aansprakelijk voor elke schade voor het dienstenbedrijf die geheel of ten dele voortvloeit uit het verzuim, het stilzwijgen, het verzwijgen, onjuiste voorstelling of verschaffen van valse informatie omtrent voormelde bloed- of aanverwantschap ten aanzien van de werknemer, zijn/haar gezinstoestand of zijn/haar verblijfplaats;

De werknemer mag niet roken tijdens het werken. Indien er geen pauze wordt voorzien tijdens de werkuren krijgt de werknemer de mogelijkheid om eens een sigaret te roken in de voormiddag en in de namiddag;

De werknemer mag niet bellen tijdens de werkuren, andere dan t.b.v. elektronische dienstencheques en tenzij noodzakelijk voor de dienst. Hiervoor mag kosteloos gebruik gemaakt worden van het telefoontoestel van de particulier. In uitzonderlijke gevallen kan de werknemer de toestemming krijgen om te bellen en zijn/haar GSM aan te zetten;

Het dienstenbedrijf raadt de particulier aan -indien hij/zij beslist de sleutel te overhandigen aan de werknemer- deze een verklaring voor ontvangst en/of teruggave te laten ondertekenen. Een modelverklaring is op eenvoudig verzoek te verkrijgen bij het dienstenbedrijf. De particulier staat in voor de teruggave van de huissleutel door de werknemer alsook voor overhandiging van de huissleutel(s) aan een andere werknemer (bv. in geval van vervanging);

De particulier verbindt zich ertoe om het dienstenbedrijf voorafgaandelijk op de hoogte te brengen indien, in de plaatsen waar de werknemer zijn/haar taken moet uitvoeren, beveiligingscamera’s geïnstalleerd en/of werkzaam zijn.

Artikel 8: Non-discriminatie/ongewenst gedrag

Het dienstenbedrijf biedt de particulier een kwaliteitsdienstverlening, die het respect voor de menswaardigheid, de persoonlijke levenssfeer, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, het klachtenrecht, de informatie aan en de inspraak van de particulier waarborgt, en die rekening houdt met de sociale leefsituatie van de particulier. Ten opzichte van werknemers en particulieren wordt geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening. De particulier behandelt de werknemer respectvol en onthoudt zich ten aanzien van hem/haar van iedere daad die een psychosociaal risico op het werk inhoudt, met inbegrip van geweld, pesterijen of van elke andere vorm van ongewenst gedrag. Dit vormt een grond om de overeenkomst onmiddellijk te beëindigen.

Artikel 9: Afwezigheden

9.1. Afwezigheid van de werknemer: Het dienstenbedrijf en/of haar werknemer brengt zo snel mogelijk de particulier op de hoogte van eventuele wijzigingen in het werkschema. In geval van afwezigheid van de werknemer, zal deze in de mate van het mogelijke en zo snel mogelijk vervangen worden. Bij vervanging kunnen zich wijzigingen voordoen in werkuren en/of datum zonder dat de particulier het recht heeft om hiervoor een vergoeding te vorderen. Het dienstenbedrijf verwittigt de particulier zo snel mogelijk indien er zich wijzigingen voordoen.

Indien de werknemer wordt verhinderd door onvoorziene omstandigheden of overmacht kan er geen vergoeding gevorderd worden door de particulier.

De particulier verbindt zich ertoe om het dienstenbedrijf meteen op datum van de geplande prestaties op de hoogte te stellen indien de werknemer zich niet aanbiedt of vroegtijdig het werk verlaat.

9.2. Afwezigheid van de particulier: De particulier neemt redelijkerwijze alle voorzorgen opdat de in artikel 2 overeengekomen activiteiten het hele jaar kunnen uitgevoerd worden (o.a. toegang tot de woning).

Indien de activiteit niet kan plaatsvinden om redenen eigen aan de particulier of In geval van onverwachte bijsturing aan het werkschema om redenen eigen aan de particulier, informeert de particulier het dienstenbedrijf vooraf schriftelijk en dit uiterlijk op woensdag van de week voorafgaand aan de week waarin de wijziging of annulatie plaatsvindt. Bij laattijdige bijsturingen of annulaties dient het dienstenbedrijf de uren, in de mate dat deze verschuldigd zijn aan de werknemer, aan te rekenen.

In afwijking op het voorgaande kan de particulier ten hoogste 6 keer per jaar telkens gedurende maximaal 1 week (dus in totaal maximaal 6 weken) afzien van de in artikel 2 overeengekomen activiteiten. Deze afwijking moet minimaal 1 maand vooraf gemeld worden aan het dienstenbedrijf. Bij verzuim van de voorafgaande melding worden de normale diensturen aangerekend overeenkomstig artikel 11 alinea 6.

Artikel 10: Verlies en diefstal

Bij vermoeden van diefstal verwittigt de particulier onmiddellijk het dienstenbedrijf. Bij diefstal doet de particulier onmiddellijk aangifte bij de politiediensten om een proces-verbaal te laten opmaken.

De particulier neemt de nodige voorzichtigheid in acht wat betreft geld en waardevolle zaken. Hoewel het dienstenbedrijf instaat voor een degelijke screening van de werknemers is het niet aansprakelijk voor gebeurlijke gevallen van diefstal.

Artikel 11: Aansprakelijkheden en verzekeringen

Het dienstenbedrijf staat, in het kader van de arbeidsongevallenverzekering, in voor de wettelijk verschuldigde vergoedingen ingeval de werknemer van het dienstenbedrijf het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of van een ongeval van en naar het werk;

Het dienstenbedrijf is verzekerd voor schade aan toevertrouwde goederen. De aansprakelijkheid van het dienstenbedrijf is beperkt tot de schade die het rechtstreeks gevolg is van het niet correct uitvoeren van de in artikel 2 overeengekomen activiteiten. Per schadegeval neemt het dienstenbedrijf maximum 25.000,00 euro van de door de particulier bewezen schade op zich, en dit slechts na onderzoek van de omstandigheden en bevestiging van de dekking door de verzekeringsmaatschappij. De particulier aanvaardt uitdrukkelijk dat hij het dienstenbedrijf in geen geval aansprakelijk kan stellen voor vorderingen die dit grensbedrag overstijgen. Behoudens opzet of zware fout van de werknemer wordt de eerste schijf van 250 euro nooit vergoed (franchise) en is deze steeds ten laste van de particulier, die dit door ondertekening uitdrukkelijk aanvaardt. Uitzonderlijk kostbare zaken dienen door de particulier buiten het bereik gehouden te worden. Het dienstenbedrijf aanvaardt geen opdracht voor de reiniging of onderhoud van deze zaken in het kader van de dienstencheques. Het dienstenbedrijf is in geen geval aansprakelijk voor de gevolgen van vergissingen, fouten of vergetelheden van de particulier bij het geven van informatie en/of instructies aan de werknemer met betrekking tot de uitvoering van de opdracht, noch voor veelvuldige herhalingen van schade met dezelfde oorsprong wegens het niet nemen van voorzorgsmaatregelen, noch voor materialen die mits speciale technieken of aangepaste middelen dienen behandeld te worden. De schade die te wijten is aan eenzelfde gebeurtenis wordt beschouwd als één en hetzelfde schadegeval.
De particulier dient de schade schriftelijk aan te geven binnen een termijn van 7 kalenderdagen volgende op de dag waarop de schade werd veroorzaakt. De terugbetaling gebeurt uitsluitend bij het respecteren van de periode van 7 kalenderdagen en na vaststelling van de aansprakelijkheid van het dienstenbedrijf en op basis van de waarde van het goed op het ogenblik van het schadegeval. De afhandeling van de schadedossiers gebeurt in principe via de verzekeringsmakelaar, de verzekeringsmaatschappij of de al dan niet door de verzekeringsmaatschappij aangestelde raadsman van het dienstenbedrijf.
Eventuele schade die toegebracht werd door de bewezen fout of nalatigheid van een werknemer van het dienstenbedrijf ontslaat de particulier niet van zijn verplichting tot het betalen van de geleverde prestatie;

Er is geen verzekering voor diefstal. Het dienstenbedrijf kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele diefstal gepleegd door medewerkers. De particulier zal ten allen tijde alle kostbare stukken zoals juwelen, geld, bankkaarten en andere materialen veilig opbergen. Indien er toch sprake zou zijn van ontvreemding, dient de particulier klacht in te dienen tegen de werknemer en het dienstenbedrijf hier meteen van op de hoogte te brengen;

Rustperiodes: per 4 uur is er een rustperiode voorzien van 10 minuten (betaald); bij opdrachten van meer dan 4 uur heeft de werknemer de mogelijkheid een extra pauze van maximaal 1 uur (onbetaald) in te lassen.

Partijen erkennen dat het klantenbestand van het dienstenbedrijf, waarvan de particulier deelt uitmaakt, bijzonder waardevol is voor het dienstenbedrijf en dat het verlies/de afwering van klanten een aanzienlijke destabilisering van het dienstenbedrijf tot gevolg heeft. De particulier verbindt zich er dus toe, gedurende een periode van 12 maanden na beëindiging van de huidige overeenkomst, geen personeel in dienst te nemen dat in het kader van huidige overeenkomst arbeidsprestaties heeft verricht voor de particulier. Dit houdt in dat de particulier zich er toe verbindt om geen personeel van het dienstenbedrijf, ook niet na verbreking van de overeenkomst tussen het dienstenbedrijf en de werknemer in dienst te nemen voor een periode van 12 maanden. De particulier verbindt zich bij overtreding tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding aan het dienstenbedrijf ten bedrage van 1.000 euro per overtreding, onverminderd het recht van het dienstenbedrijf om de werkelijke schade te vorderen indien deze groter zou zijn.

De particulier is aansprakelijk voor alle schade, daarin begrepen de door het dienstenbedrijf gederfde winst, die voor het dienstenbedrijf voortvloeit uit het niet respecteren van de contractuele afspraken door de particulier.

De door de particulier verschuldigde vergoeding bedraagt:

De bedragen die het dienstenbedrijf zou hebben ontvangen van de overheid wanneer de contractuele afspraken normaal zouden zijn nageleefd (indexeerbare bedragen thans schommelend rond 27 euro per uur i.f.v. het Gewest).

De kosten vermeld onder artikel 4.3.

Daarbij worden volgende kosten aangerekend:

Herinneringskost: Voor elke aangetekende zending die door het dienstenbedrijf dient te worden verstuurd ten gevolge van het niet naleven van de betalingsvoorwaarden conform artikel 4, zal een bedrag van thans 10 euro (excl. btw) worden aangerekend, en dit als tussenkomst in de kosten van de aangetekende zending;

Bij niet-naleving van de vordering op de vervaldag zal het in te vorderen bedrag forfaitair verhoogd worden met een schadevergoeding van 15% op de in te vorderen sommen met een minimum van 150,00 euro (excl. btw), waarbij tevens intresten zullen gevorderd worden op het in te vorderen bedrag à rato van 12% (excl. btw) ’s jaars vanaf datum der prestaties. In geval het dienstenbedrijf in gebreke zou blijven bij eventuele terugbetalingen aan de particulier, dan kan deze om een gelijkaardige schadevergoeding vragen;

Facturen zijn contant betaalbaar binnen 10 dagen na factuurdatum. Facturen zijn enkel te contesteren binnen een periode van 10 dagen na factuurdatum. Na verloop van deze periode worden geen wijzigingen of protest aanvaard;

De particulier is onbeperkt aansprakelijk voor elke schade voor het dienstenbedrijf die geheel of ten dele voortvloeit uit het verzuim, het stilzwijgen, het verzwijgen, onjuiste voorstelling of verschaffen van valse informatie omtrent voormelde bloed- of aanverwantschap ten aanzien van de werknemer, zijn/haar gezinstoestand of zijn/haar verblijfplaats (artikel 7 alinea 1);

De particulier is tevens onbeperkt aansprakelijk voor:

elke schade voor het dienstenbedrijf die geheel of ten dele voortvloeit uit het laten uitvoeren van activiteiten andere dan zoals gedefinieerd in artikel 1, zoals taken die niets met huishoudelijke hulp te maken hebben en taken die zich niet in de privésfeer bevinden;

elke schade voor het dienstenbedrijf die geheel of ten dele voortvloeit uit het laten uitvoeren van gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken;

elke schade voor het dienstenbedrijf die geheel of ten dele te wijten is aan het niet naleven van artikel 5 en 6.

Artikel 12: Duur van de overeenkomst/Opzeg

Deze overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur. Zij is door beide partijen opzegbaar mits een aangetekend schrijven en het respecteren van een opzegtermijn van 5 weken ingaand op de verzendingsdatum van het aangetekend schrijven.

De overeenkomst wordt van rechtswege en zonder schadevergoeding als beëindigd beschouwd wanneer:

Het stelsel van dienstencheques van overheidswege wordt stopgezet;

Het dienstenbedrijf zijn erkenning in het kader van dienstencheques verliest;

Het dienstenbedrijf zijn activiteiten in het kader van dienstencheques stopzet;

Het dienstenbedrijf aan de particulier te kennen geeft de overeenkomst niet verder te kunnen uitvoeren bij gebrek aan werknemers.

Het dienstenbedrijf heeft het recht om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen door middel van een aangetekend schrijven wanneer de particulier zich niet houdt aan zijn/haar contractuele verplichtingen zoals o.m.:

Wanneer de particulier de betalingsmodaliteiten zoals voorzien in artikel 4 niet stipt naleeft;

Wanneer de particulier de bepaling van artikel 7 alinea 1 niet naleeft;

Wanneer de particulier de bepaling van artikel 9 niet naleeft;

Wanneer de particulier ongewenst gedrag vertoont ten aanzien van de werknemer;

Indien het uitgiftebedrijf weigert om het dienstenbedrijf de tussenkomst van de federale overheid in de kostprijs van de dienstencheque te betalen omdat de particulier zich niet houdt aan de bepalingen van artikel 4 en 5.

In geval van eenzijdige beëindiging van deze overeenkomst door de particulier anders dan in voorgaande alinea’s voorzien, is de particulier aan het dienstenbedrijf een schadevergoeding verschuldigd gelijk aan een opzegtermijn van vijf weken, conform artikel 11 alinea 6.

Artikel 13: Stilzwijgende aanvaarding

Elke particulier die weigert de overeenkomst ondertekend terug te bezorgen maar die wel prestaties aanvaardt van de werknemers van De HuisHulp, wordt geacht alle bedingen van deze overeenkomst uitdrukkelijk en onherroepelijk te hebben aanvaard. De HuisHulp is in dit geval gehouden om aan te tonen dat zij de overeenkomst aan de particulier heeft overgemaakt met de bedoeling dit ondertekend terug te krijgen.

Artikel 14: Wijziging

Wijzigingen aan deze overeenkomst, andere dan deze vermeld in artikel 4.3, worden schriftelijk aan de particulier meegedeeld. Indien de particulier niet akkoord gaat met de geplande wijzigingen, heeft hij recht om het contract op te zeggen conform artikel 12 alinea 1.

Artikel 15: Persoonlijke gegevens en privacy

De persoonlijke gegevens die de particulier aan het dienstenbedrijf heeft doorgegeven, worden door het dienstenbedrijf verwerkt en zijn bestemd om gebruikt te worden voor de werving en tewerkstelling van huishoudhulpen in het kader van de dienstencheques en om de particulier op de hoogte te houden van de marketingacties en promoties van het dienstenbedrijf. Het dienstenbedrijf kan de persoonsgegevens meedelen aan de andere vennootschappen van haar bestuurders die deze gegevens kunnen gebruiken om de particulier te informeren over mogelijke andere aanbiedingen in het kader van hun verschillende diensten evenals van de marketingacties en promoties van voormelde vennootschappen.

Een lijst van de vennootschappen van de bestuurders van het dienstenbedrijf wordt meegedeeld op verzoek. De particulier geeft elke wijziging aangaande zijn/haar persoonsgegevens door aan het dienstenbedrijf. Conform de wet van 8 december 1992 beschikt de particulier over een recht van toegang tot en verbetering van zijn/haar persoonsgegevens. De particulier kan zich kosteloos verzetten tegen het gebruik van zijn/haar gegevens voor publicitaire doeleinden door dit vakje aan te kruisen ◻︎

Elektronische post voor publicitaire doeleinden: de particulier geeft de toestemming aan het dienstenbedrijf en de verschillende vennootschappen van haar bestuurders om reclame per elektronische post (waaronder e-mail en SMS) aan hem te verzenden. De particulier kan zich kosteloos verzetten tegen het ontvangen van reclame per elektronische post door dit vakje aan te kruisen ◻︎

Artikel 16: Betwistingen

De particulier en het dienstenbedrijf moeten elkaar hun grieven steeds schriftelijk en voorafgaandelijk mededelen met oog op het pogen te komen tot een minnelijke regeling.

Voor betwistingen omtrent deze overeenkomst zijn de rechtbanken van Turnhout bevoegd.